Vad menas egentligen med figurspel? Hur spelar man ett rollspel? Och vad innebär det att modellera?
För den som är ny inom hobbyn är det inte alltid självklart vad allt handlar om – men chansen är stor att det finns något som passar just dig. Nedan hittar du korta och lättförståeliga beskrivningar av de olika delar av hobbyn som Tranås Tabletopförening är mest aktiva med.
Varje spelare har en armé av figurer (t.ex. rymdmarinsoldater, orker, eldar osv).
Spelet spelas på ett bord med terräng, där man turas om att flytta, skjuta och slåss.
Man använder tärningar, mätverktyg och regler för att avgöra vad som händer.
Målet är oftast att besegra fienden eller ta kontroll över mål på spelplanen.
Varje spelare har en armé av figurer (alver, dvärgar, orcher, odöda m.m.).
Spelet spelas på ett bord med terräng, där man turas om att flytta, skjuta och slåss.
Man använder tärningar, mätverktyg och regler för att avgöra vad som händer.
Målet är oftast att besegra fienden eller ta kontroll över mål på spelplanen.
Spelledaren beskriver miljön, fiendernas positioner och händelser.
Spelarna föreställer sig scenen och agerar utifrån beskrivningen.
Tärningsslag används som vanligt, men allt visualiseras genom ord.
Mål: Att få motståndarens livspoäng från 20 till 0 (eller uppnå ett annan mål).
Korttyper: De vanligaste är Lands (ger mana, dvs energi för att spela andra kort) och Spells (som delas in i t.ex. Creatures, Instants, Sorceries, Enchantments och Artifacts).
Mana: Kommer från land-kort och används för att betala kostnaden för att spela andra kort.
Färger: Det finns fem manafärger – vit, blå, svart, röd och grön– som symboliserar olika magiska filosofier och spelstilar.
Format: Spelet finns i många varianter (t.ex. Standard, Commander, Draft) som styr vilka kort man får använda och hur man bygger sina lekar.